Usvajanje

Početak » Psihologija usvojenog deteta » Anksioznost i kako je prevazići (za malu decu)

Anksioznost i kako je prevazići (za malu decu)

Kategorije

Kategorije

Odjutros sam se baš obradovala jer nadjoh jedan sjajan sajt o anksioznosti kod dece. Nije specijalno namenjen usvojenoj deci mada ja nadjoh link na jednom sajtu za usvajanje. Neke od metoda ja sam već primenjivala bilo da sam pročitala negde, bilo da sam ja nekako došla do njih instiktivno ili razmišljajući… A nekih se ne bih setila i žao mi je što ih nisam imala u periodu adaptacije, no mogu se još primeniti. Neću vam prevoditi sve, tako da svakako pročitajte tekstove u originalu. Ono što je moje neko nastojanje je da s jedne strane ne živim u negiranju da usvajanje nije ostavilo nikakve posledice na Viktora a sa druge strane ne bih da očajavam i čekam samo tinedžerstvo da vidim hoće li biti i gore… Duboko sam ubedjena da roditelj ispravnim postupanjem može da ojača dete, da se uspešnije nosi sa svojim prošlim i sadašnjim životom. Isto kao što i nerazumevanjem može da produbi krize kod deteta. Takodje rad sa detetom mora mislim da bude od prvog dana kad dodje kod nas, dok je još nasmejano i „nesvesno“. Kada je već formirana ličnost sa svojim stavovima, bolom i krizama, prilično je kasno, mada naravno nikad ne treba odustajati od samopomoći.

No evo tih metoda skraćenih i prepričanih i uz moje komentare u zagradi a na dnu ću staviti link za tekst koji se odnosi na manju decu. Ima i tekst za veću decu i tinejdžere ali njime ću se pozabaviti naknadno u sledećem članku:

1) Grlite ih ili još bolje držite ih u naručju

(Nema ništa sjajnije od grljenja deteta koje tek dodje a i kasnije naravno, Takodje ja sam primenjivala i držanje u krilu i blago ljuljuškanje. I danas nam odnos obiluje mnogim dodirima. Tu morate imati na umu da neka deca možda neće hteti da se grle i to morate onda da prihvatite. Viktor jako voli Jovana ali slabo sa njim hoće da se grli ali zato sa mnom od početka se grlimo, mazimo, nosimo… Mislim da je to mnooogooo značajno.)

2) Spavanje i disanje

Dete bi moralo da ima omiljenu plišanu igračku kada spava. Takodje disanje je vrlo važno. Ubrzano disanje je jedan od simptoma anksioznosti. Dete bi trebalo da vežba da duboko i smirujuće diše svakog dana tako da onda kada je anksiozno to može da primeni. Pokušajte da naučite dete da diše duboko iz stomaka, možda stavljajući igračku na stomak. Ako se igračka kreće onda je to pravilno. (Ja posvećujem veliku pažnju dubokom disanju ali kako je meni kao maloj bilo bzv kad mi je majka to pričala i Viktoru je, mada nešto više primenjuje od mene nekad. Ja sam blagotvornost dubokog disanja shvatila tek kao odrasla a Viktor nekad hoće da saradjuje. Nama je vrlo uspešan metod da izdahne brige a udahne ljubav, pa onda izdišemo probleme i udišemo mir i tome slično, to mu je zabavno. Ako uspem da ga umirim i da to nekoliko puta ponovi vrlo brzo zaspi a inače je zaspivanje problem. Nagovarala sam ga i da diše iz stomaka ali nisam sigurna da radi tako. Probaću ovo sa igračkom na stomaku možda će Viktoru biti zanimljivo.)

3) Priče pred spavanje

Trebalo bi da se pričaju priče koje će pomoći u eliminisanju strahova, u kojima se dete prepoznaje kao glavni junak ili junakinja. (Kod nas je ovo neprimenljivo, Viktoru je odmah jasno ako se priča povezuje sa njim. Ali obožava pozitivne afirmacije, više nego što ih i ja volim. Tako da su priče udaljene mada imaju i one neku poentu. No pozitivne afirmacije su direktne, Viktorme tera da ih smišljam, ponavlja ih i on je uveren da one njemu deluju na oslobadjanje od noćnih mora. Ja sam više za to da se shvati da je i u snu opasnost on, da porazgovara sa tim delom sebe, to i savetujem Viktoru. Ali moram da priznam da mirnije spava otkako primenjuje te pozitivne afirmacije a valjda svakog treba pustiti da pronalazi metode koje njemu najbolje deluju.)

4) Svesnost

Ako je dete zabrinuto trebalo bi da ga upitamo gde se nalazi briga – u rukama? Stomaku? Nogama? Onda bi trebalo da stavi svoju ili našu ruku na mesto koje je odredilo i da duboko udiše zamišljajući kako vazduh dolazi do tog mesta a briga odlazi sa izdahom. (Ovo je sjajno ❤ Kažem da mi primenjujemo udisanje mira, ljubavi a izdisanje briga, problema no za decu je uvek bolje konkretizovati jer apstrakcija dolazi kasnije. Mada Viktoru uspeva i ovako, mislim da će mu ovo sa odredjenim mestom na telu biti još zanimljivije a uspešnije).

5) Postepeno suočavanje

Dete bi trebalo korak po korak postepeno suočavati sa strahom koji ima i ohrabrivati ga. (Meni ovde samo pada na pamet strah od druge prostorije. Tu mi je pomogla jedna Kutanjka i uvek je se setim. Naime i njena ćerka se plašila drugih prostorija i ona ju je postepeno oslobadjala vičući dok je tamo. To sam i ja primenjivala mada u početku nije delovalo ni to ali na kraju je Viktor smeo da ode u drugu prostoriju ako ja sve vreme vičem. Sledeći korak nam je bilo da pokuša da ode u drugu sobu trčeći i da se vrati. Ja sam baš jutros bila skoro u pozitivnom šoku kako se on sada slobodno kreće po stanu, bez vikanja, normalnim hodom… Sad ćete se vi čuditi kakav je to uspeh za šestogodišnje dete ali verujte da jeste, mesecima, godinama je bio samo sa nama u prostoriji i plašio se da ode u drugu prostoriju sam. To je toliko dugo trajalo da mi se nekad činilo da nikad nećemo uspeti ali jesmo.)

6) Postoji bolje mesto za brige

Objasnite da postoji bolje mesto za brige nego u detetu. Neka nacrta svoje brige a onda neka iscepa papir i baci.

Nacrtajte drvo briga. Ovde je ideja da dete ispolji svoje brige i da one nisu bezlična sila u njemu nego mogu da se imenuju i stave izvan. Dete će nacrtati drvo a svaki list će predstavljati neku odredjenu brigu. Kada je ima dete će je upisati na list i zalepiti na drvo. (Ovo nismo radili ali deluje zanimljivo. Viktor je sav kreativan tako da mislim da će mu se dopasti samo da ne krene i da izmišlja brige samo da bi mogao da ih lepi na drvo 😉 ).

7) Fotografije

Ovo je moćna tehnika za decu koja se plaše odvajanja. Detetu kada se odvaja dajte vašu sliku a uzmite njegovu. Kada se vratite opet ih spojite pa opet tako. (Ovo je sjajno ❤ Mi smo ostavili naše slike Viktoru dok smo morali da ga ostavljamo kod hranitelja. Hraniteljica mi je pričala da je stalno gledao slike a i nosio ih po selu i pričao da su mu to mama i tata. Ali kasnije mi nije palo napamet da to činim. Ali ubuduće hoću.)

8) Nemojte ohrabrivati izbegavanje

Što više dete izbegava situacije biće teže da se suoči. Nemojte ih ni gurati previše grubo. Nagradjujte svaki pokušaj da se ohrabri. (Mene jako iskritikovaše na Kutku što smo za uspešne odlaske kod lekara kupovali detetu igračke.Ne znam, ne shvatam ni danas što je to loše i da će se to ne znam kako loše odraziti na Viktora. Dete se samo bodri da savlada svoj strah. Evo Viktoru u skoro svakoj ordinaciji daju ili lizalicu ili balon kad završi. Sad ja da iskritikujem znači medicinske sestre i lekare pošto i one daju nagrade 😀 )

9) Izbegavajte etikete

Izbegavajte da svoje dete nazivate anksioznim ili stidljivim. To će postati njihov koncept vidjenja sebe. Takodje više se skoncentrišite na njihove pokušaje da budu hrabri nego na anksiozno ponašanje. (Ovo Jovan mora da pročita pošto on Viktora zna da naziva stidljivim a ja ga opominjem da to ne čini. I Viktor mu to zamera, ne vidi sebe kao stidljivog i odbija da je takav. Iako ja pišem o nekim problemima koje smo mi imali ili imamo ja smatram da ih Viktor ima prilično malo u odnosu na proživljeno i mislim da će se roditelji suočavati i sa većim problemima kod usvojene dece nego što ih mi imamo. Samo mi je cilj da i te probleme koje imamo rešavamo, bar ih budemo svesni ili da mu damo što više snage i ljubavi za život sa njima i eventualno razrešavanje.)

Originalni tekst je na sledećem linku http://www.heysigmund.com/anxiety-in-very-young-kids-11-ways-to-make-a-difference/

anksioznost


2 komentara

  1. Tanjaz kaže:

    Odlican tekst,kao i uvek!☺Hvala Simona,moze da bude veoma korisno.

    Liked by 2 people

  2. simona32 kaže:

    Hvala Tanjaz ❤

    Viktor je oduševljen sa igračkom na stomaku…

    Sviđa mi se

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se /  Promeni )

Google photo

Komentarišet koristeći svoj Google nalog. Odjavite se /  Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se /  Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se /  Promeni )

Povezivanje sa %s

%d bloggers like this: